اخبار, اخبار و آموزش

چرا پارچه جین آبی است؟

%چرا پارچه جین آبی است؟

چرا پارچه جین آبی است؟

امروزه با پیشرفت دنیای مد برای تولید جین در رنگ های مختلفی طراحی شده است مانند رنگ زرد، سبز، سفید، مشکی و … اما اکثر مردم جهان تا اسم شلوار یا پیراهن جین می آید رنگ آبی کلاسیک در ذهنشان تصور میشود.این موضوع به صد سال پیش برمیگردد که چگونه پارچه جین به وجود آمد وچرا رنگش آبی است؟ در ادامه مطالب همراه ما باشید.

%چرا پارچه جین آبی است؟

دلیل به وجود آمدن پارچه و شلوار جین

عده ای درقرن 15 میلادی پارچه جین را کشف کردند اما به علت نداشتن آگاهی نسبت به این پارچه تا قرن 19 میلادی از آن استفاده نمیکردند؛ زمانی که لوی اشتراوس از بلژیک به آمریکا برای یافتن طلا آمد چادری برای اسکان خود به جنس پارچه جین به پا کرده بود  اما در طول کار کارگران مدام شکایت داشتند که شلوار هایشان در طول هفته از بین میرود و مجبورند شلوار جدیدی تهیه کنند؛

به همین خاطر او به فکر افتاد از پارچه جینی که برای چادر خود از آن استفاده کرده بود را برش دهد و تبدیل به شلوار برای کارگران کند که این کارش موفقیت آمیز بود؛  از آن پس پی بردند که این نوع پارچه چه کاربرد هایی دارد و برای چه کاری استفاده میشود؟ همین امر باعث شد که پارچه جین در آمریکا معروف شده و همه گیر شد سپس آنها به دلیل مقاوم بودن و محکم بودن جنس آن برای لباس کارگران استفاده میکردند، در آن زمان رنگ پارچه مورد توجه آنها جین آبی بود.

%چرا پارچه جین آبی است؟

به مرور زمان پس از گذشت چندین سال درقرن 21میلادی محبوبیت زیادی بین افراد قرارگرفت و یکی از پرکاربرد ترین و زیبا ترین پارچه در دنیای مد شد و طرفداران زیادی اعم از زن و مرد به این پارچه جذب کرد، و هر ساله نوع و مدل های جدیدتری تولید میشد و قابل استفاده قرار میگرفت.

چرا به این پارچه جین میگفتند؟

این پارچه برای اولین برای در قرن 19 میلادی در شهر جنوا ایتالیا کشف و لباس های جین بسیاری ساخته میشد؛ که آن زمان آمریکایی ها به منطقه جنوا ایتالیا جین میگفتند و همین امر باعث شد تا زبان به زبان بگردد و کلمه جین در بین مردم باقی بماند.

%چرا پارچه جین آبی است؟

حقایقی درباره شلوارجین

شاید اگر لوی اشتراوس این اختراع را نمیکرد اکنون چنین محصولی وجود نداشت اما این اتفاق رخ داد و تحولی بزرگ در پوشش مردم ایجاد کرد؛ او که در کالیفرنیا به تجارت مشغول بود انواع لباس، کیف، ملحفه و دستمال جیبی را به کسانی که برای جستجو طلا به کالیفرنیا می آمدند می فروخت.

روزی یکی از مشتریان او برای تهیه نوعی پارچه ضخیم به او مراجعه کرد؛ آن شخص سفارش یک شلواربا پارچه محکم برای چوب بری داشت و برای این شلواربه یک پارچه جدید نیاز بود، آنها از پارچه ای مقاوم به نام جین استفاده کردند که پیش تر در فرانسه ساخته شده بود. در واقع در شهر( (nimesفرانسه، نوعی پارچه کتان به روش خاص تولید میشد.این نوع پارچه برخلاف انواع دیگرآن، پود را از زیر دو یا چند نخ عبور می دادند؛ نتیجه این کاریک پارچه محکم و تقویت شده بود؛ که بعد ها جین نام گرفت. این پارچه سفید را معمولا به رنگ آبی یا نیلی میکردند که با گذشت زمان یکی از اجزای مهم هویت جین درآمد.

شاید برایتان عجیب باشد اما جنگ جهانی دوم تاثیر به سزایی در استفاده از لباس های جین داشت.این پوشش در میان سربازان آمریکایی بسیار قابل استفاده بود تا آنجا که حتی به جای یونیفرم نظامی، شلواریا کت های جینشان را میپوشیدند و سوار بر موتور دور شهر میگشتند.این استایل یاغی و سرکش به مزاق آمریکایی ها خوش آمده بود؛ به همین علت آنان که این لباس را برتن داشتند بسیار دوست داشتنی تر بودند.

%چرا پارچه جین آبی است؟

البته استفاده از شلوارجین یا کت جین توسط بازیگران معروف همچون مارلون براندو به محبوبیت این پوشش می افزود. این روش تا آنجایی پیش رفت که در سال1953 یک ترند جهانی برای پوشیدن لباس ها به خصوص شلوارهای جین شکل گرفت که مردم را در سراسر دنیا تشویق کرد تا هرچه بیشترسبک زندگی خود را با این شلوارهای جین آبی سازگارکنند.

دلیل دیگر همه گیری لباس های جین رنگ زیبا و آرامش بخش آن که راهی برای نجات مردم غمگین و افسرده که در دوران پس ازجنگ قرار داشتند بود.بنابراین دوران استفاده مردم از جین به عنوان لباس کارتمام و نهایت لباسی مورد استفاده عموم قرارگرفته است.

این لباس ها زیبا و راحت هستند و این یک حقیقت غیرقابل انکار است.

اما تنها دلیل خاص بودن شلوارهای جین محبوبیت آن نیست؛ بلکه بسیارمقاوم هستند و برای مدت طولانی سالم باقی می مانند، علاوه براین نیازی به اتو کردن و روش های خاص شستشو ندارند؛ به راحتی کثیف نمیشوند و حتی با گذشت زمان زیباترهم میشوند.

اکنون هرساله در ایالات متحده آمریکا حدود450 میلیون جفت شلوارجین فروخته میشود؛ به طورمتوسط هرآمریکایی هفت شلوار جین دارد.

بیش از50 درصد شلوارجین در آسیا به خصوص در چین، هند و بنگلادش تولید می شود.

چرا شلوار جین آبی است؟

قبل از به وجود آمدن رنگ های مصنوعی شلوار جین در دو رنگ آبی و قهوه ای وجود داشت اما به دلیل از بین رفتن به مرور رنگ قهوه ای بعد از چند بار شستشو تا جایی که حتی همرنگ پوست میشد رفته رفته محبوبیت خود در بین مردم از دست داد و رنگ آبی طرفدار بیشتری پیدا کرد .

شخصی که جین را از ایتالیا وارد آمریکا میکرد یک بشکه از رنگ آبی درست کرده و

پس از گذشت زمان رنگ قهوه ای حذف و تنها از رنگ آبی برای تولید شلواراستفاده میکردند؛ این یک حکایت دیگردر از بین رفتن رنگ قهوه ای بود.

شکل و ظاهر پارچه جین

همانطور که در قرن 15 میلادی جنس پارچه ضخیم و شکل آن دارای جیب هایی در جلو و عقب و دکمه های پرچی بود اکنون نیز همانطور است و هیچ تغییری نکرده این جیب های جلو و عقب شلوار جین برای نگهداری ابزارشان در حین کار بود؛ و این دکمه های پرچی رو به بیرون این شلوار برای وصل کردن قسمت بالای لباس کار به شلوار استفاده میشد.

اما جیب کوچکی که بالای جیب اصلی است شاید برایتان جالب باشد که برای چیست؟ این جیب ها اکثرا  برای نگهداری ساعت به کار گرفته میشد.

انواع رنگ شلوار جین

یکی از مهمترین اختراعات بشر که تاکنون کاربرد داشته است همین شلوار جین است.

این شلوار از جنسی بسیار ضخیم و با دوام ساخته شده که همین ویژگی ها باعث شده تا محبوبیت ویژه ای بدست بیاورد. معروف ترین رنگ آن همان آبی کلاسیک است که همه ما با آن آشنا هستیم. اما باید بدانیم که به جز رنگ آبی رنگ های مختلف دیگری هم وجود دارد که میتوانیم مطابق سلیقه خود آن را انتخاب کنیم.

جین آبی متوسط

این رنگ خیلی روشن و نه تیره است رنگی میانه و متعادل است. ساختارآن به گونه ای است که میتوان در هر موقعیت رسمی و غیر رسمی با لباس مناسب پوشید.

جین آبی روشن

آبی روشن از آن دسته رنگ هاست که محبوبیت زیادی دارد چراکه با هر مدل لباسی ست میشود مثلا مانتوجین آبی روشن با شلوارجین روشن ترکیب فوق العاده ای است.

جین مشکی

جین مشکی ازرنگ های رسمی است و برای هرنژادی عالی عمل میکند این رنگ از دسته رنگ هایی است که همیشه رواج داشته و هیچوقت قدیمی نمیشود.

جین سفید

رنگ سفید برای هر مدل لباسی بسیار زیبا است اما به دلیل زود کثیف شدن آن از محبوبیتش کاسته شده؛ کاربرد این جین بیشتر درقرارملاقات های دوستانه، مهمانی و… اما اگر میخواهید در موقعیت رسمی بپوشید بهتر است با یک کت اسپرت ست کنید.

این چند مورد بالا همگی در بازار موجود میباشد و عرضه میشود؛ شما میتوانید با تهیه هر کدام از این رنگ ها استایل شیک خود را بسازید واز آن لذت ببرید.

حالا مدل های مختلفی ازشلوارجین وجود دارد که نام میبریم:

  • جین جذب یا (skinny)
  • جین سیگاری
  • جین راسته
  • جین دمپا
  • جین بوت کات
  • جین زاپ دار
  • جین ملوانی
  • جین های گشاد یا loose
  • جین پاکتی
  • جین لوله تفگی
  • جین مام استایل
  • جین بوی فرند
  • جین گرل فرند

تا اینجا فهمیدیم که چگونه جین بوجود آمده وچرا آبی رنگ است و از زمان نیاکان ما تا کنون کاربرد فراوانی داشته اما ما بدون فهمیدن درباره شلوار جین به دلیل خوش رنگی و مقاوم بودن و راحتی آن باز هم برایمان محبوب بوده و هست. امیدوارم استفاده از این مقاله برایتان مفید بوده وازدانسته های آن لذت برده باشید.

 

 

برای مشاهده همه مدل های شلوار جین میتونین به غیر از سایت از پیج ارغوان جین هم دیدن کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *